Kas įtakoja verslo vertę?

Kai reikia spręsti apie investicijas ir jų potencialią grąžą arba kai reikia pirkti arba parduoti verslą, neišvengiamai reikia kažkokiu būdu apskaičiuoti to verslo ar viso jo kapitalo vertę. Tuomet, remiantis šia verte, galima tiksliau apskaičiuoti ir investicijų racionalumą ar siūlomą parduodamo verslo kainą.

Viskas būtų paprasta, jei verslo kainą įtakotų tik vienas ar keli faktoriai. Tuomet užtektų sužinoti jų reikšmę, įvesti jas į skaičiavimo formulę ir taip sužinotume šią aktualią informaciją. Deja, ne viskas yra taip paprasta. Verslo kapitalo įvertinimą įtakoja labai daug skirtingų veiksnių, todėl tiksliai jį apskaičiuoti yra praktiškai neįmanoma. Geriausia, ką galima padaryti, tai atsižvelgus į daug verslo veiklos sėkmei įtaką darančių veiksnių bandyti nuspėti, pajausti realią kapitalo vertę.

Lokacija

Veiklos lokacijas skirtingai įtakoja skirtingus verslus, tačiau įtaką ji daro visiems. Konkreti šalis, konkretus miestas, konkreti gatvė ir net konkreti vieta gatvėje gali padaryti net lemiamą įtaką įmonės veiklos rezultatams ir potencialui.

Verslo sritis

Du vienodus finansinius rodiklius galintys parodyti verslai gali būti vertinami visiškai skirtingai. Pavyzdžiui, naujųjų technologijų srityje veikiantis verslas gali būti vertinamas daug geriau nei net didesnį pelną uždirbantis tradicinis verslas vien dėl pirmajame matomo veiklos srities potencialo.

Partneriai ir sutartys

Ar jūsų verslas turi stabilius partnerius? Ar su jais yra sudarytos sutartys? Kiek ilgai jos galioja? Ar pasibaigus bendradarbiavimui partneriai nereikalaus daug didesnių kainų? Atsakymai į šiuos klausimus ženkliai įtakoja įmonės finansinį stabilumą, o taip pat ir jos vertę.

Finansavimo šaltiniai

Kaip įmonė gauna finansavimą? Jei finansavimas yra gaunamas iš einamųjų pinigų srautų, tai yra viena. Jei jis gaunamos iš finansinių įstaigų ir yra paremtas stabiliu bendradarbiavimu, tai yra kita. O jei finansavimo nuolatos reikia ieškotis vis kitur – tai dar kažkas kito. Visais atvejais, finansavimo šaltinis įtakoja įmonės vertinimą.

Klientai: diversifikacija ir lojalumas

Klientai yra svarbiausia bet kurio verslo grandinė, nes be jų negalima tikėtis jokio pelno. Todėl investuotojams yra svarbu kiek diversifikuota yra įmonės klientūra ir kiek lojalūs yra jos klientai.

Nuosavybė ir nuoma

Prie stabilumo ir pastovumo temos dar galima pridėti ir nuosavybės ir nuomos klausimą. Nuosavybės teisės garantuoja daugiau stabilumo nei nuoma. Nebent pastaroji yra sudaryta ilgam laikotarpiui ir geromis sąlygomis. Bet kuriuo atveju, tai yra investuotojams aktualus klausimas sprendžiant apie investicijos grąžą ir įmonės potencialą.

Įmonės veiklos laikotarpis

Išimčių būna visur, bet taisyklė tarp investuotojų yra tokia, kad kuo ilgesnį laikotarpį veikia įmonė, tuo saugiau galima į ją investuoti. Ir priešingai, kuo įmonė jaunesnė, tuo rizikingesnė yra investicija. Todėl vertindami įmonė investuotojai visada atsižvelgia į tai, kiek ilgai ir kiek stabiliai ji vykdo savo veiklą.

Kiti faktoriai

Tai yra tik keli iš daugelio faktorių, kurie daro įtaką investuotojų įmonės vertinimui. Ir visai nesvarbu ar kalbėsime apie investicijas į akcijas, kitas finansines injekcijas ar verslo pardavimą. Visais atvejais yra atsižvelgiama ne tik į finansinius rodiklius, bet ir daug kitų faktorių.